کد مطلب:29195 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

ابوالفرج اصفهانی












.

3952. مقاتل الطالبیین:در آغاز، مقداری از اخبار وی را به قدر كفایت آوردیم؛ و گرنه، فضایل وی بیش از آن است كه بتوان شِمُرد و در این نوع كتاب ها جایی برای نقل كمِ آنها هم نیست، چه رسد به آوردن اخبار زیاد كه ما را از شرط اختصاری كه كرده بودیم، خارج می كند و تنها برای آن دسته از مردم كه نزدشان یاد او فراموش شده و یا فضایل وی در بین آنان گسترش نیافته است، آگاهی می دهیم.

امیر مؤمنان، به اجماعِ مخالفان و پیروان، دشمنان و دوستداران، به خاطر فضایل مشهور وی در بینِ عامّه - و نه آنچه كه در بینِ خواص، مكتوب است، كه جای سرپوش گذاشتن و بی اعتنایی كردن ندارد -، به گونه ای است كه ما را از سخن گفتن و استشهاد به روایات، بی نیاز می كند.[2].









    1. ابو الفرج علی بن حسین بن محمّد قرشی اموی اصفهانی، مؤلف كتاب الأغانی است و آثار زیادی از او به جای مانده است، از جمله مقاتل الطالبیین و كتاب أیّام العرب در پنج بخش و الأخبار والنوادر و جمهرة أنساب العرب و مجمع الأخبار و الآثار و الغنم. گفته شده:شگفت آن كه وی از بنی امیّه و دوستدار علی بن ابی طالب است. او در سال 284 ق، به دنیا آمد و در ذی حجّه سال 356 در 72 سالگی درگذشت (ر. ك:سیر أعلام النبلاء:140/201/16، مقاتل الطالبیین:25).
    2. مقاتل الطالبیّین:42.